ISEA 2000 - Paris - France
Friday, December 8 2000.


Towards an analysis of interaction in sound generating systems
Marcelo M. Wanderley, Nicola Orio and Norbert Schnell

The recent evolution of technology allows a broad community to create live interactive works, based on gestural capturing devices and real-time sound generation, which are presented in different contexts, such as interactive installations and dance or instrumental pieces. Due to its inherent multi-disciplinarity, the creation of an interactive system depends on numerous fields of expertise requiring the collaboration of artists and engineers. In order to design interactive systems controlled by gesture, it is important to analyze current works with the help of theoretical elements. Interactive systems can indeed be seen and evaluated from different perspectives. In this talk we consider two main perspectives regarding technological and semantical aspects. The technological perspective encompasses the discussion of topics such as sensors, analysis techniques for sensors outputs, mapping strategies between sensors and sound generation, and sound synthesis methods. On the other hand, semantical considerations focus on goal of the interaction, the role of users, the types of actions, gestures or postures, and the role of sound output. We will further analyze each of these perspectives by considering two case studies: sound installations and instrument performances.
 

Elements díanalyse des systèmes sonores interactifs

L'évolution récente de la technologie a permis à une large communauté la création d'úuvres interactives fondées sur des dispositifs de capture de gestes et génération sonore en temps réel, et qui sont présentées dans des contextes différents comme des installations sonores ou pièces instrumentales ou pour la danse. Grâce à la pluridisciplinarité de ce domaine, la création d'un système interactif dépend de diverses expertises, nécessitant la collaboration d'artistes et d'ingénieurs. En outre, le même système interactif peut être envisagé et évalué à partir de perspectives différentes. Dans cette conférence, nous considérerons deux perspectives principales concernant les aspects technologiques et sémantiques. Les aspects technologiques regroupent le choix de capteurs, les techniques utilisées pour analyser les signaux de sortie des capteurs, les stratégies de correspondance entre les variables issues des capteurs et les paramètres de génération sonore, ainsi que les méthodes de synthèse. Les considérations sémantiques, quant à elles, regroupent des questions comme le but de l'interaction, le rôle des utilisateurs, les types díactions, gestes ou postures, et enfin, le rôle du son produit dans le contexte de l'interaction. Nous analyserons chaque perspective en détail en considérant deux études de cas : installations sonores et jeu instrumental.
 

Article presented by :Marcelo M. Wanderley

Marcelo M. Wanderley is currently finishing his Ph.D. at Ircam, on acoustics, signal processing and computer science applied to music. His thesis deals with gestural control of sound synthesis. He is the co-editor of the electronic publication Trends in Gestural Control of Music, published by Ircam, and is the coordinator of the ICMA/EMF Working Group on Interactive Systems and Instrument Design in Music.
 

Marcelo M. Wanderley finit son doctorat en acoustique, traitement du signal et informatique appliqués à la musique à líIrcam. Son travail de thèse porte sur le contrôle gestuel de la synthèse sonore. Il est co-éditeur de la publication électronique "Trends in Gestural Control of Music", éditée par líIrcam et coordinateur du groupe de travail ICMA/EMF sur les systèmes interactifs et le projet de nouveaux