Programme de la journée :
Abstracts :
John L. Casti (International Institute for Applied Systems Analysis, Laxenburg, Austria) et JeanPierre Boon (Université Libre de Bruxelles, Physics Dept.)
This lecture explores the question, "Is 'good' art complex?" The talk proceeds by first explaining the Chaitin-Kolmogorov theory of algorithmic complexity, and then defining a subjective measure of complexity and "goodness" for some pieces of abstract art. Comparisons and connections between these notions are then explored by empirical investigation to conclude that in general what people perceive as "good" tends to be more complex than that which they see as less good.
Athanase Papadopoulos (Institut de Recherche Mathématique Avancée, Université Louis Pasteur, Strasbourg)
I will speak about complexity in geometry and in geometric theory of groups: construction with rule and caliper, tilings, etc. This notion of complexity, which is much simpler than Kolmogorovs one, goes back to Kepler. I will confront these theories with some old and recent constructions in music theory.
(**) Voir l'article : "Degrés de complexité en géométrie et en musique. Réflexions à partir de l'harmonie du monde de Kepler" , L'Ouvert, n° 114, mars 2007, p. 47-68 (en pdf)
Geoffroy Drouin (Compositeur, doctorant EHESS)
Our talk will focus on the evaluation of the concept of emergence in music. After introducing the epistemological content of this concept as related to the notion of complexity, we will restrict it to the musical reality in order to evaluate its specificity. This will enable us to distinguish between a perception based emergence in which the listener actualizes the phenomena and a notion of emergence which realizes in the compositional (writing) process, independently from the listening strategies. Thanks to the different contradictions which are rooted in the notion of emergence, we can suggest that emergence is a central concept in the compositional process. It expresses a singular moment of the writing process and represents a new modality in the traditional relation between perception and composition.
Programme et résumés (en pdf)
ANNONCE Colloque international MUSIQUE ET COMPLEXITE. Autour d'Edgar MORIN et de Jean-Claude RISSET (9-11 décembre 2008, Université Paris 1, Panthéon-Sorbonne et CDMC). Sous la responsabilité de Nicolas Darbon.
Planning du séminaire :
- Vendredi 7 novembre 2008 : Autour de la complexité dans les arts / Around Complexity in the Arts
- Vendredi 5 décembre 2008 : Processus concurrents en informatique musicale (séance organisée en collaboration avec le LIX, Laboratoire dInformatique de lEcole Polytechnique)
- Samedi 17 janvier 2009 (nouvelle date) : Mathématiques et Cognition
- Vendredi 23 janvier : Musique et Cognition. Autour de lapport de John Sloboda (séance exceptionnelle du séminaire organisée en collaboration avec Irène Deliège et sous légide de lESCOM, Association européenne pour les sciences cognitives de la musique)
- Vendredi 6 février 2009 : Combinatorial Block-Designs. Avec la participation de Reinhard Laue (Universität Bayreuth, Allemagne), Franck Jedrzejewski (CEA Saclay, INST/UESMS) et Tom Johnson (compositeur)
- Vendredi 6 mars 2009 : Mathématiques/Musique et Sémiotique. Les unités sémiotiques temporelles (séance organisée en collaboration avec le MIM, Laboratoire Musique et Informatique de Marseille)
- Vendredi 3 avril 2009 : Séance à définir
- Vendredi 8 mai 2009 : Séance à définir
Contacts :
Le Séminaire est organisé par L'Equipe Représentations Musicales de l'IRCAM, en collaboration avec Guerino Mazzola (MultiMediaLab de Université de Zürich / School of Music, University of Minnesota), Franck Jedrzejewski (CEA Saclay - INSTN/UESMS), Thomas Noll (Escola Superior de Musica de Catalunya) et avec le soutiens du CNRS (UMR STMS - Sciences et technologies de la musique et du son)
Pour tout renseignement, contacts et propositions :
Moreno Andreatta (andreatta[at]ircam.fr)
Carlos Agon Amado (agonc[at]ircam.fr)