Ircam
 

Program

Interview with Lars Von Trier - Entrevue avec Lars von Trier

june 8 , 18:30, Centre Pompidou, Cinéma 1.

Interview - discussion with Lars Von Trier by video-conference from Zentropa Entertainement, his company in Copenhague, followed by projection of shorts. Entretien - discussion avec Lars von Trier en visioconference depuis les locaux de Zentropa, sa compagnie à Copenhague, suivi d'une projection de court-métrages.

Symposium

June 10, 11, 12, 9:30 - 18:00, Centre Pompidou - petite salle. Free entrance.

Langages -Languages

June 10 , 9:30 - 18:00

Andrée C. Ehresmann et Jean-Paul Vanbremeersch - Université de Picardie Jules Verne. Comment modéliser la complexité et l'émergence en Art. How to model Complexity and Emergence in Arts.
Carl Djerassi - Stanford University. Science-in-theatre: Primitive Complexity at Work. La complexité primitive en œuvre.
Fabien Lévy - Columbia University. Complexités aperceptives, complexités grammatologiques et complexités hétéronomes en musique. Apperceptive Complexities, Grammatological Complexities and Heteronomous Complexities in Music.
Philippe Albera -
Conservatoires de Genève et de Lausanne . Interlude I - Presentation of XXth century works (Berio, Ligeti, Ferneyough, ..)
Geoffroy Drouin
- Composer, EHESS. Complexité et émergence en musique. Complexity and Emergence in Music.
Dmitri Tymoczko - Princeton University. The Geometry of Music. La géométrie de la musique.
Marc Chemillier
- Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Approches de la complexité dans les arts de tradition orale : les mathématiques naturelles. Approaches to Complexity in the Arts and Oral Traditions: Natural Mathematics.

Conceptions

june 11 , 9:30 - 18:00

Paul Bourgine - Crea, Institut des Sciences Complexes. The Border of Chaos : from Physics to Arts. Au bord du chaos : de la physique aux arts.
Jean-Luc Hervé - Compositeur. Caresser le temps — l'écriture du temps musical chez Gérard Grisey. Caressing Time — Writing of Musical Time in Gerard Grisey.
Jean-Pierre Boon -
Université Libre de Bruxelle. Temps, Musique, Complexité. Time, Music and Complexity.
Philippe Albera - Conservatoires de Genève et de Lausanne. Interlude II - Presentation of XXth century works (Berio, Ligeti, Ferneyough, ..)
Grégoire Carpentier - Ircam. Questions de complexité dans l'orchestration musicale assistée par ordinateur. Questions of Compelxity in Computer Assisted Orchestration.
Richard Taylor - University of Oregon. Fractal Expressionism - Painting Nature's Complex Patterns. Expressionisme fractal - peindre les motifs complexes de la nature.
Arshia Cont - Ircam. Towards Effortless Complexity through Machine Intelligence - Vers une complexité sans effort par l'intelligence machinique.

Time, Space, Perception - Temps, Espace, Perception

june 12, 9:30 - 18:00

Denis Weaire : Trinity College. Wiebke Drenchkhan, Laboratoire de Physique des Solides, Orsay. Local simplicity and global complexity – the physics of foams. Simplicité locale et complexité globale — la physique des mousses.
Philippe Rahm - Architect. Architecture as Meteorology. L’architecture comme météorologie.
John Casti -
International Institute for Applied Systems Analysis, Vienna. Artistic Forms and Complexity. Formes artistiques et complexité.
Philippe Albera
- Conservatoires de Genève et de Lausanne. Interlude III - Presentation of XXth century works (Berio, Ligeti, Ferneyough, ..)
Shlomo Dubnov - University of California at San Diego. Opera of Meaning: linking Space, Audience and Performance. Opera du sens : relier l'espace, l'audience et la performance.
Emmanuel Bigand - Laboratoire d’étude de l’aprentissage et du développement, Université de Bourgogne. Comment les auditeurs appréhendent-ils la compelxité musicale ? How do the listeners deal with musical complexity ?
Claro, Mario Caroli
- translator and music performer. On complexity in traduction / interpretation
Hector Parrà, Lisa Randall - Composer, researcher at Harvard University. Hypermusic Prologue.

Evening Encounters - Rencontres du soir

The Labyrinthic Spaces of Lars von Trier, Brian ferneyough and Mark Danielewsky - Les espaces labyrinthiques de Lars von Trier, Brian Ferneyough et Mark Danielewsky

june 10, 19h30 - Centre Pompidou, Cinéma 1.

Mark Danielewsky, writer
Brian Ferneyough, composer
Lars Von Trier, film maker (video-conference)
with Omar Berrada (Centre Pompidou) and Frank Madlener (Ircam)

Bério II

june 11 , 20h Salle Pleyel : concert - conference

Luciano Berio, Formazioni
Anton Webern, five works, opus 10
Introduction to the work by Bruno Mantovani by the composer with musical illustrations - Introduction au travail du compositeur par lui même avec des illustrations musicales
Bruno Mantovani, Le Livre des illusions (a tribute to Ferran Adrià), commissioned by IRCAM-Centre Pompidou and the Orchestre de Paris, premiere

Passage of time - Passage du temps

june 12, 19h30, Ircam Espace de Projection

Jean-Pierre Dupuy, Stanford University, CREA. Time and Vertigo. Vertigo et le temps.
Raoul Ruiz, film maker
Renaud Camus, writer
Mario Caroli, flutist, Cassandra's Dream Song (Brian Ferneyough)
Johanne Saunier, singer, Sequenza III for voice (Luciano Berio)
Philippe Alberà, musicologist
with Marianne Alphant (Centre Pompidou) and Andrew Gerzso (Ircam)

Concerts

Concerts programmed during the Ircam Agora festival.