[ See all recent Music Representation papers and publications on the IRCAM website]
2003
Using Machine-Learning Methods for Musical Style Modeling
Assayag, G. Dubnov, S., Lartillot, O., Bejerano, G.,
IEE Computer, 38 :10, pp 73-80, October 2003.
Automatic Extraction
of Approximate Repetitions in Polyphonic Midi Files Based on Perceptive
Criteria
Benoit Meudic, Emmanuel St-James
in Lecture notes in Computer science, LNCS 2771 Springer Verlag
Towards rhythmic content processing of musical
signals --- Fostering complementary approaches
F. Gouyon and B. Meudic,
Journal of New Music Research Vol.32 .1, 2003
Melody Description and Extraction in the
Context of Music Content Processing
Gómez, E. Klapuri, A. Meudic, B
Journal of New Music Research Vol.32 .1, 2003
Automating
Motivic Analysis through the Application of Perceptual Rules
Olivier Lartillot, Emmanuel Saint-James
in Computing in Musicology, vol. 13, in project
Discovering
Musical Patterns through Perceptive Heuristics
Olivier Lartillot
Proceedings of ISMIR, Baltimore
Pour
une analyse sémiologie inductive et esthésique de
la syntaxe musicale
Olivier Lartillot
Actes du colloque international La notion de syntaxe en langue
et en musique, en préparation
Musical pattern
extraction: from repetition to musical structure
Benoit Meudic
Proceedings of CMMR (Computer Music Modeling and Retrieval)-
Montpellier, May 2003
Musical similarity
in polyphonic context: a model outside time
Benoit Meudic
Proceedings of XIV CIM (Colloquium on musical informatics)- Firenze,
May 2003
Perception-Based
Musical Pattern Discovery
Olivier Lartillot
Proc. ICMC 2003, Singapore and Proc. JIM 2003, Montbéliard.
Perception-Based
Advanced Description of Abstract Musical Content
Olivier Lartillot
in Digital Media Processing for Multimedia Interactive Services,
World Scientific Press
2002
Analyse musicale et contraintes
Marc Chemillier, Charlotte Truchet, Louis-Martin Rousseau
Proc. JIM 2002, Marseille
Generalized Musical Pattern Discovery by Analogy from
Local Viewpoints
Olivier Lartillot
in Steffan Lange, Ken Satoh, Carl H. Smith, Discovery Science,
LNCS 2534, Springer-Verlag
Analyser sans réduire : un modèle cognitif
d'induction d'analogies
Olivier Lartillot
in Jean-Marc Chouvel, Fabien Lévy, Observation,
analyse, modèle : Peut-on parler d'art avec les outils
de la science ?, Les cahiers de l'Ircam, Ircam - L'Harmattan
Automatic
meter extraction from midifiles
Benoit Meudic
Proc. JIM 2002, Marseille
A
causal algorithm for beat tracking
Benoit Meudic
2 nd conference on understanding and creating music, Caserta,
Italy, 2002
(examples
)
Integrating
Pattern-Matching into an Analogy-Oriented Pattern Discovery Framework
Olivier Lartillot
Proc. ISMIR 2002, Ircam, Paris
Musical
Analysis by Computer Following Cognitive Model of Induction of
Analogies
Olivier Lartillot
Proc. ICMC 2002, Göteborg, Suède
Une
appréciation de la créativité par induction
du créé
Olivier Lartillot
Colloque du 10ème anniversaire de l'ESCOM, Liège
2002
2001
Anatol Vieru : formalisation algébrique et enjeux
esthétiques. (ps draf version)
Costin Cazaban, Moreno Andreatta, Carlos Agon, Dan Vuza
L'analyse musicale : une affaire d'induction et d'analogie
Olivier Lartillot
Séminaires Mamuphi, Ircam 2001
Two Musical CSPs (ps)
Marc Chemillier, Charlotte Truchet.
Workshop Musical constraints
CP-01, Chypre 2001
A Constraint Programming System for Music Composition,
Preliminary Results (ps)
Charlotte Truchet, Carlos Agon, Philippe Codognet.
Workshop Musical constraints CP-01, Chypre 2001
Automatic modeling of musical style [PDF file -
PDF.gz file -
PS file -
PS.gz file]
Some musical examples
Lartillot Olivier, Dubnov Shlomo, Assayag Gérard, Bejerano
Gill
Proc. ICMC 2001, La Habana, Cuba
Visual and Adaptive Constraint Programming in Music [PS file]
Truchet Charlotte, Assayag Gérard, Codognet Philippe
Equipe Représentation Musicale, IRCAM et LIP6, Université Paris 6
Proc. ICMC 2001, La Habana, Cuba
Recherche adaptative et contraintes musicales [PDF -
PS]
Charlotte Truchet, Carlos Agon, Gérard Assayag
In JFPLC, 2001 Paris
CAO et contraintes [PS]
Charlotte Truchet, C. Agon, G. Assayag, P. Codognet
Proc. JIM 2001, Bourges
The Geometrical Groove: rhythmic canons between Theory, Implementation and Musical Experiment [
PS]
Andreatta Moreno, Noll Thomas, Agon Carlos, Assayag Gerard
Proc. JIM 2001, Bourges
TRAM,
un outil générique d'analyse formelle appliqué
à la musique. [PS]
Benoit Meudic
Proc. JIM 2001, Bourges
Automatic
modeling of musical style (extended abstract) [PS]
Assayag Gérard, Bejerano Gill, Dubnov Shlomo, Lartillot
Olivier
Proc. JIM 2001, Bourges
2000
High Level Musical Control of Sound Synthesis
in OpenMusic [PS
file]
Carlos Agon, Marco Stroppa, Gérard Assayag
Proc. ICMC 2000, Berlin
De la calculabilité à l'implémentation musicale
Gérard Assayag
1999
OpenMusic et le problème de la construction
de canons musicaux rythmiques. [PS
file]
Moreno Andreatta, Carlos Agon, Marc Chemillier.
Proceedings JIM 99. CeMaMu. Issy-les-moulineaux. 1999.
Computer Assisted Composition at Ircam : PatchWork
& OpenMusic.
Gérard Assayag, Camilo Rueda , Mikael Laurson, Carlos
Agon, O. Delerue.
Computer Music Journal 23(3), fall 1999.
OpenMusic + MusicSpace = OpenSpace
Olivier Delerue, Carlos Agon.
Proceedings JIM 99. CeMaMu.
Issy-les-moulineaux. 1999.
Guessing the Composer's Mind: Applying Universal Prediction
to Musical Style
Gérard Assayag , Shlomo Dubnov , Olivier Delerue.
Proc.
ICMC 99, Beijing, China, I.C.M.A., San-Francisco, 1999.
Integrating Constraints and Concurrent Objects
in Musical Applications: a Calculus and its Visual Language
Camilo Rueda, Gloria Alvarez, Luis O. Quesada, Gabriel Tamura,
Frank D., Valencia, Gérard Assayag.
Constraints, Kluwer Academic Press.
1998
Integrating Constraint Programming in Visual
Musical Composition Languages [
ps.gz]
Camilo Rueda, Mikael Laurson, Georges Bloch, Gérard
Assayag. ECAI 98.
PICO : A calculus of Concurrent Constraint
Objects for Musical Applications. [
ps.gz]
Gloria Alvarez, Juan Francisco Diaz, Luis O. Quesada, Frank
D. Valencia, Gérard Assayag, Camilo Rueda. ECAI 98.
Etude et réalisation d'opérateurs rythmiques
dans OpenMusic, un environnement de programmation appliqué
à la composition musicale.
Olivier Delerue, Gérard Assayag, Carlos Agon,
Proceedings JIM 98, La Londe les Maures, 1998.
Composition on top of real-time sound synthesis.
Peter Hanappe, Gérard Assayag,
Proceedings JIM 98, La Londe les Maures, 1998.
Objects, Time and Constraints in OpenMusic.
Carlos Agon, Gérard Assayag, Olivier Delerue, Camilo
Rueda. Proc. ICMC 98, Ann Arbor, Michigan, ICMA, San Francisco,
1998.
Computer Assisted Composition Today
Gérard Assayag.
1st SYMPOSIUM ON MUSIC AND COMPUTERS.
"Applications on Contemporary Music Creation ,Esthetic and
Technical aspects". CORFU, 23-24-25 October 1998.
Musique, Nombre, Ordinateur
Gérard Assayag, Fondation Gulbenkian.
Universal Classification Applied to Musical
Sequences [ZIP file]
S. Dubnov, G. Assayag, R. El Yaniv.
Proc. ICMC 98, Ann Arbor,
Michigan, I.C.M.A., San-Francisco, 1998.
1997
Quantification et Création Musicale.
Gérard Assayag,Georges Bloch.
in Les modèles
dans l'art, Musique, peinture, cinéma. Ouvrage collectif
sous la direction de M. Grabocz. Presses Universitaires de Strasbourg.
1997.
An Object Oriented Visual Environment For Musical Composition
Gérard Assayag, Carlos Agon, Joshua Fineberg, Peter
Hanappe.
Proceedings of the ICMC 97, Thessaloniki, 1997.
Problèmes de notation dans la composition assistée
par ordinateur.
Gérard Assayag, Carlos Agon, Joshua Fineberg, Peter
Hanappe.
Acte des Rencontres Musicales Pluridisciplinaires, Musique
et Notation. GRAME. Lyon 1997.
A Calculus for Concurrent Processes with Constraints. [DVI
file]
J.F. Diaz, C. Rueda, F.D. Valencia Posso. 1997.
A framework to integrate environments for computer
aided composition and sound synthesis
Peter Hanappe and Gérard Assayag.
Proceedings of the
JIM 97, GRAME, Lyon, 1997.
1996
Un composant de synthese formantique adapte a l'interaction
multimedia
Jean-Paul Smets-Solanes. Proceedings of the JIM 96, GREYC,
Tatihou, 1996.
Integration des representations Temps/Frequence
et des representations musicales symboliques [
PS]
Peter Hanappe, Proceedings of the JIM 96, GREYC, Tatihou,
1996.
Modele rythmique d'une piece pour clarinette d'Igor
Stravinsky
Lionel Rokita, Proceedings of the JIM 96, GREYC, Tatihou,
1996.
Problèmes de quantification et de transcription
en composition assistée par ordinateur.
Gérard Assayag, Peter Hanappe, Carlos Agon, Joshua
Fineberg.
in Musique & mathématiques. Rencontres Musicales
Pluridisciplinaires GRAME, Musiques en Scène 1996, Aléas
éditeur, Lyon 1996.
OpenMusic Architecture
Gérard Assayag, Carlos Agon.
Proceedings of the ICMC
96, Hong Kong, 1996.
1995
Visual Programming in Music
Gérard Assayag. Proceedings of the ICMC 95, Banff (Canada),
1995
Musique, Nombre et Ordinateurs
Gérard Assayag et Jean-Pierre Cholleton. La Recherche.
Numéro spécial sur les nombres No 278. Juillet/Aout
1995. Paris.
1994
Kant: a Critique of Pure Quantification
Carlos Agon, Gérard Assayag, Joshua Fineberg, Camilo
Rueda. Proceedings of the ICMC 94, Aarhus (Danemark), 1994
L'appareil musical
Gérard Assayag, Jean-Pierre Cholleton. Résonance
nº 7, octobre 1994. Ircam - Centre Georges-Pompidou 1994.
Analysis and Computer Reconstruction of a Musical Fragment
of György Ligeti's Melodien.
Marc Chemillier. ISMM Bucarest (Roumanie), 1994.
Le stade de l'intégration.
Guy Lelong. Les Cahiers de l'Ircam nº 6: Musique:Texte,
Ircam-Centre Georges Pompidou, décembre 1994.
1993
Cao: vers la partition potentielle
Gérard Assayag. Les Cahiers de l'Ircam: La composition
assistée par ordinateur 1(3), juin 1993
The Music Representation Project at IRCAM
Gérard Assayag, Camilo Rueda. Proceedings of the ICMC
93, Tokyo, 1993
Représentations Musicales
Gérard Assayag, Camilo Rueda. IRCAM. Revue Intermedia.
Septembre 1993. Barcelone.
|