Publications (1993-2003)

IRCAM - Music Representation Group

[ See all recent Music Representation papers and publications on the IRCAM website]


2003

Using Machine-Learning Methods for Musical Style Modeling

Assayag, G. Dubnov, S., Lartillot, O., Bejerano, G.,
IEE Computer, 38 :10, pp 73-80, October 2003.

Automatic Extraction of Approximate Repetitions in Polyphonic Midi Files Based on Perceptive Criteria

Benoit Meudic, Emmanuel St-James
in Lecture notes in Computer science, LNCS 2771 Springer Verlag

Towards rhythmic content processing of musical signals --- Fostering complementary approaches

F. Gouyon and B. Meudic,
Journal of New Music Research Vol.32 .1, 2003

Melody Description and Extraction in the Context of Music Content Processing

Gómez, E. Klapuri, A. Meudic, B
Journal of New Music Research Vol.32 .1, 2003

Automating Motivic Analysis through the Application of Perceptual Rules

Olivier Lartillot, Emmanuel Saint-James
in Computing in Musicology, vol. 13, in project

Discovering Musical Patterns through Perceptive Heuristics

Olivier Lartillot
Proceedings of ISMIR, Baltimore

Pour une analyse sémiologie inductive et esthésique de la syntaxe musicale

Olivier Lartillot
Actes du colloque international La notion de syntaxe en langue et en musique, en préparation

Musical pattern extraction: from repetition to musical structure

Benoit Meudic
Proceedings of CMMR (Computer Music Modeling and Retrieval)- Montpellier, May 2003

Musical similarity in polyphonic context: a model outside time

Benoit Meudic
Proceedings of XIV CIM (Colloquium on musical informatics)- Firenze, May 2003

Perception-Based Musical Pattern Discovery

Olivier Lartillot
Proc. ICMC 2003, Singapore and Proc. JIM 2003, Montbéliard.

Perception-Based Advanced Description of Abstract Musical Content

Olivier Lartillot
in Digital Media Processing for Multimedia Interactive Services, World Scientific Press


2002

Analyse musicale et contraintes

Marc Chemillier, Charlotte Truchet, Louis-Martin Rousseau
Proc. JIM 2002, Marseille
 

Generalized Musical Pattern Discovery by Analogy from Local Viewpoints

Olivier Lartillot
in Steffan Lange, Ken Satoh, Carl H. Smith, Discovery Science, LNCS 2534, Springer-Verlag

Analyser sans réduire : un modèle cognitif d'induction d'analogies

Olivier Lartillot
in Jean-Marc Chouvel, Fabien Lévy, Observation, analyse, modèle : Peut-on parler d'art avec les outils de la science ?, Les cahiers de l'Ircam, Ircam - L'Harmattan

Automatic meter extraction from midifiles

Benoit Meudic
Proc. JIM 2002, Marseille

A causal algorithm for beat tracking

Benoit Meudic
2 nd conference on understanding and creating music, Caserta, Italy, 2002
(examples )

Integrating Pattern-Matching into an Analogy-Oriented Pattern Discovery Framework

Olivier Lartillot
Proc. ISMIR 2002, Ircam, Paris

Musical Analysis by Computer Following Cognitive Model of Induction of Analogies

Olivier Lartillot
Proc. ICMC 2002, Göteborg, Suède

Une appréciation de la créativité par induction du créé

Olivier Lartillot
Colloque du 10ème anniversaire de l'ESCOM, Liège 2002


2001

Anatol Vieru : formalisation algébrique et enjeux esthétiques. (ps draf version)

Costin Cazaban, Moreno Andreatta, Carlos Agon, Dan Vuza

L'analyse musicale : une affaire d'induction et d'analogie

Olivier Lartillot
Séminaires Mamuphi, Ircam 2001

Two Musical CSPs (ps)

Marc Chemillier, Charlotte Truchet.
Workshop Musical constraints CP-01, Chypre 2001

A Constraint Programming System for Music Composition, Preliminary Results (ps)

Charlotte Truchet, Carlos Agon, Philippe Codognet.
Workshop Musical constraints CP-01, Chypre 2001

Automatic modeling of musical style [PDF file - PDF.gz file - PS file - PS.gz file]

Some musical examples
Lartillot Olivier, Dubnov Shlomo, Assayag Gérard, Bejerano Gill
Proc. ICMC 2001, La Habana, Cuba

Visual and Adaptive Constraint Programming in Music [PS file]

Truchet Charlotte, Assayag Gérard, Codognet Philippe
Equipe Représentation Musicale, IRCAM et LIP6, Université Paris 6
Proc. ICMC 2001, La Habana, Cuba

Recherche adaptative et contraintes musicales [PDF - PS]

Charlotte Truchet, Carlos Agon, Gérard Assayag
In JFPLC, 2001 Paris

CAO et contraintes [PS]

Charlotte Truchet, C. Agon, G. Assayag, P. Codognet
Proc. JIM 2001, Bourges

The Geometrical Groove: rhythmic canons between Theory, Implementation and Musical Experiment [ PS]

Andreatta Moreno, Noll Thomas, Agon Carlos, Assayag Gerard
Proc. JIM 2001, Bourges

TRAM, un outil générique d'analyse formelle appliqué à la musique. [PS]

Benoit Meudic
Proc. JIM 2001, Bourges

Automatic modeling of musical style (extended abstract) [PS]

Assayag Gérard, Bejerano Gill, Dubnov Shlomo, Lartillot Olivier
Proc. JIM 2001, Bourges


2000

High Level Musical Control of Sound Synthesis in OpenMusic [PS file]

Carlos Agon, Marco Stroppa, Gérard Assayag
Proc. ICMC 2000, Berlin

De la calculabilité à l'implémentation musicale

Gérard Assayag


1999

OpenMusic et le problème de la construction de canons musicaux rythmiques. [PS file]

Moreno Andreatta, Carlos Agon, Marc Chemillier.
Proceedings JIM 99. CeMaMu. Issy-les-moulineaux. 1999.

Computer Assisted Composition at Ircam : PatchWork & OpenMusic.

Gérard Assayag, Camilo Rueda , Mikael Laurson, Carlos Agon, O. Delerue.
Computer Music Journal 23(3), fall 1999.

OpenMusic + MusicSpace = OpenSpace

Olivier Delerue, Carlos Agon.
Proceedings JIM 99. CeMaMu. Issy-les-moulineaux. 1999.

Guessing the Composer's Mind: Applying Universal Prediction to Musical Style

Gérard Assayag , Shlomo Dubnov , Olivier Delerue.
Proc. ICMC 99, Beijing, China, I.C.M.A., San-Francisco, 1999.

Integrating Constraints and Concurrent Objects in Musical Applications: a Calculus and its Visual Language

Camilo Rueda, Gloria Alvarez, Luis O. Quesada, Gabriel Tamura, Frank D., Valencia, Gérard Assayag.
Constraints, Kluwer Academic Press.


1998

Integrating Constraint Programming in Visual Musical Composition Languages [ ps.gz]

Camilo Rueda, Mikael Laurson, Georges Bloch, Gérard Assayag.
ECAI 98.

PICO : A calculus of Concurrent Constraint Objects for Musical Applications. [ ps.gz]

Gloria Alvarez, Juan Francisco Diaz, Luis O. Quesada, Frank D. Valencia, Gérard Assayag, Camilo Rueda.
ECAI 98.

Etude et réalisation d'opérateurs rythmiques dans OpenMusic, un environnement de programmation appliqué à la composition musicale.

Olivier Delerue, Gérard Assayag, Carlos Agon,
Proceedings JIM 98, La Londe les Maures, 1998.

Composition on top of real-time sound synthesis.

Peter Hanappe, Gérard Assayag,
Proceedings JIM 98, La Londe les Maures, 1998.

Objects, Time and Constraints in OpenMusic.

Carlos Agon, Gérard Assayag, Olivier Delerue, Camilo Rueda.
Proc. ICMC 98, Ann Arbor, Michigan, ICMA, San Francisco, 1998.

Computer Assisted Composition Today

Gérard Assayag.
1st SYMPOSIUM ON MUSIC AND COMPUTERS. "Applications on Contemporary Music Creation ,Esthetic and Technical aspects". CORFU, 23-24-25 October 1998.

Musique, Nombre, Ordinateur

Gérard Assayag,
Fondation Gulbenkian.

Universal Classification Applied to Musical Sequences [ZIP file]

S. Dubnov, G. Assayag, R. El Yaniv.
Proc. ICMC 98, Ann Arbor, Michigan, I.C.M.A., San-Francisco, 1998.


1997

Quantification et Création Musicale.

Gérard Assayag,Georges Bloch.
in Les modèles dans l'art, Musique, peinture, cinéma. Ouvrage collectif sous la direction de M. Grabocz. Presses Universitaires de Strasbourg. 1997.

An Object Oriented Visual Environment For Musical Composition

Gérard Assayag, Carlos Agon, Joshua Fineberg, Peter Hanappe.
Proceedings of the ICMC 97, Thessaloniki, 1997.

Problèmes de notation dans la composition assistée par ordinateur.

Gérard Assayag, Carlos Agon, Joshua Fineberg, Peter Hanappe.
Acte des Rencontres Musicales Pluridisciplinaires, Musique et Notation. GRAME. Lyon 1997.

A Calculus for Concurrent Processes with Constraints. [DVI file]

J.F. Diaz, C. Rueda, F.D. Valencia Posso. 1997.

A framework to integrate environments for computer aided composition and sound synthesis

Peter Hanappe and Gérard Assayag.
Proceedings of the JIM 97, GRAME, Lyon, 1997.


1996

Un composant de synthese formantique adapte a l'interaction multimedia

Jean-Paul Smets-Solanes.
Proceedings of the JIM 96, GREYC, Tatihou, 1996.

Integration des representations Temps/Frequence et des representations musicales symboliques [ PS]

Peter Hanappe,
Proceedings of the JIM 96, GREYC, Tatihou, 1996.

Modele rythmique d'une piece pour clarinette d'Igor Stravinsky

Lionel Rokita,
Proceedings of the JIM 96, GREYC, Tatihou, 1996.

Problèmes de quantification et de transcription en composition assistée par ordinateur.

Gérard Assayag, Peter Hanappe, Carlos Agon, Joshua Fineberg.
in Musique & mathématiques. Rencontres Musicales Pluridisciplinaires GRAME, Musiques en Scène 1996, Aléas éditeur, Lyon 1996.

OpenMusic Architecture

Gérard Assayag, Carlos Agon.
Proceedings of the ICMC 96, Hong Kong, 1996.


1995

Visual Programming in Music

Gérard Assayag.
Proceedings of the ICMC 95, Banff (Canada), 1995

Musique, Nombre et Ordinateurs

Gérard Assayag et Jean-Pierre Cholleton.
La Recherche. Numéro spécial sur les nombres No 278. Juillet/Aout 1995. Paris.


1994

Kant: a Critique of Pure Quantification

Carlos Agon, Gérard Assayag, Joshua Fineberg, Camilo Rueda.
Proceedings of the ICMC 94, Aarhus (Danemark), 1994

L'appareil musical

Gérard Assayag, Jean-Pierre Cholleton.
Résonance nº 7, octobre 1994. Ircam - Centre Georges-Pompidou 1994.

Analysis and Computer Reconstruction of a Musical Fragment of György Ligeti's Melodien.

Marc Chemillier.
ISMM Bucarest (Roumanie), 1994.

Le stade de l'intégration.

Guy Lelong.
Les Cahiers de l'Ircam nº 6: Musique:Texte, Ircam-Centre Georges Pompidou, décembre 1994.


1993

Cao: vers la partition potentielle

Gérard Assayag.
Les Cahiers de l'Ircam: La composition assistée par ordinateur 1(3), juin 1993

The Music Representation Project at IRCAM

Gérard Assayag, Camilo Rueda.
Proceedings of the ICMC 93, Tokyo, 1993

Représentations Musicales

Gérard Assayag, Camilo Rueda. IRCAM. Revue Intermedia. Septembre 1993. Barcelone.